A politikának nem feladata átnevelni az embereket

2020. szeptember 14. 11:48

A körúti sávlezárás, a forgalmi sávok elvétele az autósforgalomtól több bajt csinál, mint amennyi előnnyel jár. Interjú.

2020. szeptember 14. 11:48
Fürjes Balázs
Fürjes Balázs
Magyar Nemzet

„A kormány minden idők legnagyobb HÉV-fejlesztését jelentette be, amely érinti a külvárosi és az agglomerációban élő emberek közlekedését. Mennyire könnyíti majd meg a közösségi közlekedők hétköznapjait a vonalak átszervezése?

Budapest minden polgára, minden kerülete és minden városrésze egyenrangú. A belvároson kívül élni nem jelenthet hátrányt. Be kell tudni jutni a városba reggelente az agglomerációból és a külső városrészekből is. Ennek eszköze a HÉV. Mai lerobbant állapotában utazik rajta hetente kényelmetlenül egymillió-négyszázezer ember – mi azt szeretnénk, hogy utazhassanak több mint kétmillióan, kényelmesen. A pálya szétesik, a kocsik átlagéletkora 44 év, a legidősebb közlekedő jármű 52 éves. A célunk világos: gyorsabban, kényelmesebben, átszállásmentesen vagy csak kevés és könnyű átszállással jussanak el naponta munkába, iskolába az utazók.

Hogyan?

Amit tervezünk, több, mint felújítás: korszerűsítés és bővítés. Megújulnak a pályák, a megállók, a forgalomszervezés és az utastájékoztatás. 2023 és 2025 között szolgálatba áll 54 akadálymentes, légkondicionált, tágas, óránként száz kilométeres óránkénti sebességre képes vadonatúj HÉV-kocsi. A csepeli és ráckevei vonalakat bevisszük a Kálvin térig, hogy elérjék a metróhálózatot, mint a szentendrei és a gödöllői HÉV. Az utolsó lépés az 5-ös metró megvalósítása az északi és déli HÉV-ek összekötésével a belváros és a Duna alatt. Egy jeggyel, átszállás nélkül Csepelről és Ráckevéről Szentendréig, vagy tetszés szerint átszállva a metróra a Kálvinon, az Astorián vagy a Nyugatinál.

Mikor?

A munka a tervezéssel megindult. Vitézy Dávid vezetésével a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ nyílt európai uniós közbeszerzésen kiválasztotta a tervezőket, bevontuk a városházát és az érintett önkormányzatokat, 2022-23-ra meglesznek a kiviteli tervek és az engedélyek. A teljes program több szakaszban évtizedes feladat – ha a nagyja elkészül 2030-ig, mindenki jól dolgozott.

Ahogy látható a közösségi oldalak üzengetéseiből, lenne miről beszélni a tárgyalóasztal mellett. Egyik legnagyobb konfliktus az autó- és kerékpársávok használatának a kérdése, ön is többször felszólította a főpolgármestert, hogy fejezze be az autósok üldözését.

Inkább tisztelettel javaslatot tettem. Elvi kérdés: egy kinevezett kormánytisztviselő semmire se szólítsa fel Budapest megválasztott főpolgármesterét. Demokráciában a kormánynak nem dolga számon kérni a neki nem alárendelt önkormányzatot. Az a választók, a városházi ellenzék és a sajtó lehetősége. Főpolgármester úrnak azt javasoltuk, hogy lássa be, a körúti sávlezárás, a forgalmi sávok elvétele az autósforgalomtól több bajt csinál, mint amennyi előnnyel jár. Kértük, a tanévkezdésre szüntesse meg a sávlezárásokat, adja vissza az elvett sávokat, mert káosz lesz, feleslegesen nagy dugókat okoz a döntésével. Azt is kértük, ne bélyegezzék meg azokat, akik munkába járáshoz, munkavégzéshez, a családi élet szervezéséhez autót használnak. Autóval közlekedni egy nagyvárosban nem deviancia.

Nem úgy tűnik, hogy a főpolgármester megijedne és visszakozna az autósok felháborodása miatt. Számos tervét nem vonta vissza, több esetben a döntést későbbre hagyta.

Olyan, mintha a sávlezárásból presztízskérdést csinálna a főpolgármester. Senkire nem hallgat, senkivel nem áll szóba. Pedig a vezetői nagysághoz az is hozzátartozik, hogy a döntéshozó belátja, ha tévedett és kijavítja a hibát. Ez egy jó vezetőt nem gyengít, hanem erősít. A budapestiek érdeke, hogy a mindennapos nagykörúti, Üllői úti forgalmi káosz megszűnjön. Október közepe és április között, hidegben, esőben, hóban alig fogják használni a kerékpársávokat, bízom benne, hogy felülkerekedik a józan ész.

A főpolgármester következetesnek tűnik… Hivatalba lépésekor azonnal klímavészhelyzetet hirdetett, utána Budapest legforgalmasabb útjain sávokat vett el több tízezer autóstól néhány száz kerékpáros érdekében. Világos ideológiai alapon álló intézkedések ezek, nem?

Fontos lenne megérteni a városházán is, hogy a politikának nem feladata az emberek helyett eldönteni, hogy nekik mi a jó. A politikának nem feladata az embereket életmódváltásra kényszeríteni és átnevelni őket. Mi tanultunk a leckéből. A vasárnapi boltzárat azért vezettük be, hogy vasárnap több legyen a kikapcsolódásra szánt idő, az együttlét. Hogy a vasárnap legyen valóban pihenőnap. Az emberek pedig értésünkre adták, hogy nem kérnek a kormány jótéteményéből, a politikának semmi köze polgárai szokásaihoz, időbeosztásához. Megértettük, visszavontuk. Be kellene látni a főpolgármesternek, hogy a budapesti közlekedést nem ideológiák és dogmák, hanem a magyar valóság és az itt élők igényei, szükségletei, szokásai, jövedelme alapján kell élhetően megszervezni, őket sem kihagyva belőle.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 40 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
urga
2020. szeptember 16. 08:16
-Minden kétséget kizáróan a közlekedés, illetve a forgalom exponenciális növekedése korunk egyik legnagyobb problémája. Ez teszi élhetetlenné nagyvárosainkat, az áthaladó forgalom révén pedig így válnak lakatlanná, lakhatatlanná falvak, kisvárosok főútjai. Ha a mai globalizált világra jellemzést szeretnénk adni, a legtalálóbb talán az lenne, ha azt mondanánk: minden és mindenki mozgásban van, mindenki siet valahová. ... Nos, szétfeszítené e jegyzet kereteit, hogy felsoroljuk, hányfajta és milyen megoldási kísérletek születtek a forgalom csillapítására. Azt viszont pontosan meg tudjuk mondani, ezek közül eddig mennyi vezetett eredményre: igen, jól sejtik, nulla.- https://magyarnemzet.hu/gazdasag/szetteritett-problemak-8670786/ ---------------------------------------------------------------------------------------------- Mert a probléma gyökere az, hogy normává vált az autóhasználatra alapuló élet. Ezt pedig a döntéshozók közül senki nem akarja megkérdőjelezni, hiszen az autógyártás és -használat a "fejlett" társadalmak gazdaságának egyik motorja. Emiatt viszont az emberek napi élettere már nem néhány négyzetkilométer, hanem néhány száz (!) négyzetkilométer, a napi teendők elvégzéséhez nem egy-két, hanem akár száz kilométert is meg kell tenniük naponta - hiszen autóval minden "megoldható", sőt, csak autóval oldható meg a távoli munkahely, az olcsó vidéki ház, a gyerekeknek a "legjobb" iskola, és a havi bevásárlás az óriási bevásárlóközpontokban. Autóval tényleg minden elérhető, csak a valódi életminőség kerül egyre távolabb...
duhle78
2020. szeptember 15. 14:19
Fürjes korábban egy szakpolitikus képét mutatta. De gondolom, leszóltak fentről, erre gyorsan összecsapta a bokáját és átállt ebből pártcsicskává. :( Végtelenül szomorú, h egy ilyen össztársadalmi kérdést is sikerült pártpolitikává süllyeszteni - cserébe ez is egy tökéletes példája annak, mennyire nem működik már a párpolitikai-, és hatalom(mánia) alapú népképviselet.
furunkulus13
2020. szeptember 15. 09:53
Egészen ijesztő a Fürjes és Karácsony közti intellektuális és jellembeli különbség. Egy józan, realista, következetes hang, és egy összevissza beszélő, kapkodó , gyermeteg , szánalomra méltó figura!!
Nehidd El
2020. szeptember 14. 22:51
Az eredeti interjú legfontosabb része: "- A Budapesti Klímastratégia is készülőben van, ám néhány tucat kiválasztottnak lehetősége lesz elmondani a véleményét, miután egy teljes hétvégén át meghallgatták, hogy mit gondoljanak a klímahelyzetről. Nem érzi úgy, hogy a főpolgármester fordítva ül a lovon? - Az idő eldönti majd, bízzuk a választókra a döntést. Amit említ, furcsa ügy. Mi is történik? A főpolgármester sávlezárással szűkebb keresztmetszetbe erőltet be ugyanannyi autót, és sebességkorlátozással lassabb haladásra kényszeríti őket. Ez nemcsak elviselhetetlen dugót okoz, de sokkal környezetszennyezőbb, növekszik a légszennyezés, romlik a klímahelyzet. Ez nem érdekli. Eközben egy ködös, nagyzolóan klímastratégiának nevezett valamiről a városháza zavaros hátterű külföldi szervezetekkel úgy szervez ,,konzultációt'', hogy napi több tízezer forintot fizet a jelentkezőknek. Csak kérdezem: vajon nem pártok választási aktivistáinak toborzása és felkészítése zajlik közpénzen? Bízom benne, hogy a városházi ellenzék alaposan utána jár az ügynek." Most már tudjuk, mire van lekötve a 100+ milliárd.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!