Adóssághegyek Budapesten, pénzügyi gondba lavírozták a fővárost Karácsonyék

2024. február 22. 10:49

Több száz milliárdos adósság – így tapsolta el Budapest pénzét Karácsony Gergely!

2024. február 22. 10:49
null

Listát közölt a Metropol arról, hogyan szórta el a főváros pénzét Karácsony Gergely. Drágább felújítások kevesebb műszaki tartalommal, több mint 30 tanácsadó folyamatos fizetése, hitelből jutalomosztás, látványtervek készítése kivitelezés nélkül. Reklámtender, frankfurti villamos beszerzés, tetemes közbeszerzési bírságok. Botrányok a kifizetés körül: az ikonikus Lánchíd-felújítási pénz egy része egy baloldali számlagyárban landolt – sorolja a portál.

Minden úgy kezdődött, hogy a főpolgármester 2019-ben lehúzta a beruházások egy részét, érvénytelenítette többek között a Blaha Lujza tér felújítását és a Lánchíd-tendert, mindeközben pedig belengette a főváros csődjét. 

Később kiderült: Tarlós István több mint 214 milliárd forintot hagyott hátra Karácsonyéknak, amelynek tetemes része szabad felhasználású volt.

A Metropol szerint „úgy értelmezhető a baloldali főpolgármester elstartolása, hogy a beruházások módosításaival csak leosztotta a kártyákat a baloldalnak, közben pedig csődriogatással takargatta mindezt”. Erre jó példa többek között a hídpénzbotrány: emlékezetes, hogy a Lánchíd 5 milliárddal drágábban, ám kevesebb műszaki tartalommal valósult meg, ráadásul a pénz egy része eltűnt a baloldali számlagyárban

Lánchíd-botrány

Arról már mi is rengeteget cikkeztünk, hogy ötmilliárdos pluszköltséggel kivitelezte Karácsony Gergely a Lánchíd felújítását. Ahogy főpolgármester lett, lehúzta az eredeti terveket, és érvénytelenítette azt a tendert, amelyet még a Tarlós István vezette Fővárosi Önkormányzat írt ki a felújítására, és amelynek nyertese az A-Híd Zrt. lett. Ők azok, akik aztán később, Karácsony idején is újra nyertek, csak drágábban.

 A Tarlós-féle projekt 35 milliárd forintba került volna, és a Lánchíd renoválása mellett tartalmazta a Széchenyi tér és a Váralagút felújítását is. 

A felújítás másfél éves csúszással kezdődött el, és annak ellenére, hogy a teljes projekt volumene jócskán lecsökkent – kimaradt belőle a Váralagút, és a Széchenyi tér –, a felújításra szánt összeg közel ötmilliárddal megnőtt. Az eredetileg tervezett határidő pedig éveket csúszott. 

Ezt is ajánljuk a témában

A hídpénzbotrány idén januárban robbant ki, amikor kiderült, hogy a Lánchíd felújítását megnyerő A-Híd Zrt. 1,4 milliárd forintot utalt át 2020 novembere és 2022 júliusa között, tehát éppen a hídberuházás idején a számlagyárügyben súlyos bűncselekményekkel gyanúsított Vig Mór cégének, a Sunstrike Kft.-nek. Aztán ebből az összegből 900 millió forintot azonnal továbbutaltak Vig Mór magán- és ügyvédi letéti számlájára. 

A botrány vélhetően az elmúlt évtized legnagyobb sikkasztása, az ügyben nyomoz a NAV, vizsgálatot indított a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (KEHI), és több feljelentés is született. Wintermantel Zsolt szerint a Lánchíd-botrány a sokadik ügy, amelyben súlyos milliárdokról van szó, és károsan érintik Budapestet. „A főpolgármester úr pedig mélyen hallgat” – fogalmazott.

Ott van a zuglói parkolási botrány, de azt sem tudtuk, hogy 2019 év végén miért nem kötötte meg a BKV reklámtender-szerződését.

Ezzel most már több mint 3 milliárd forintos kárt okozott a fővárosnak. Vagy mind a mai napig várjuk a választ a megszüntetett dunai menetrendszerű hajójáratok pályázatával kapcsolatban, amelyben jelenleg is tart a rendőrségi nyomozás. Ebben is közbeszerzési bírságot kapott a főváros. Illetve érdekes volt az egyszemélyes pályázat is, a használt frankfurti villamosok beszerzésére” – sorolta a fővárosi Fidesz–KDNP-frakció vezetője.

Ezt is ajánljuk a témában

A Metropol ezután sorra vett egy halom olyan egyéb kiadást, amit feleslegesen tapsolt el Karácsony Gergely, miközben csődközelbe kormányozta Budapestet – a baloldal tevékenységének köszönhetően ugyanis ma több mint 234 milliárd forint adóssága és hiánya keletkezett a fővárosnak, nem beszélve a 110 milliárdnyi állampapír-állományról, amely két éve még megvolt.

  • A főváros számlája 4 milliárd forint mínuszban van.
  • A fővárosnak 154,1 milliárd forint az adósságállománya.
  • A Fővárosi Önkormányzat jelenleg nem rendelkezik állampapír-állománnyal, két évvel ezelőtt ez még 110 milliárd forint volt.
  • A szállítói tartozás 26,2 milliárd forintra emelkedett.
  • A BKV-t 50 milliárd forinttal eladósították a bankok felé (faktorálás).

Azt is megírtuk, hogy a közelmúltban Karácsony újra elővette a Clark Ádám tér felújítási terveit. Hiszen 2021-ben már belengette egyszer a felújítást, lakossági véleményezést is tartott, és annak ellenére, hogy azóta sem sok minden történt, feltételezhetően a monitoringozást és a terveket kifizette.

Ezt is ajánljuk a témában

A Biodóm

A Metropol a Biodóm esetére is emlékeztet: a fenntartó fővárosi önkormányzatnak havi 50-53 milliót kellett költenie a Biodómra Karácsonyék miatt. Az egyedülálló intézmény már 2021-ben megnyílhatott volna, ha Karácsony csak folytatta volna előde munkáját. Tarlóstól ugyanis kifejezetten erre a projektre 13 milliárdot örököltek, rögtön a kormányhoz fordult azzal, hogy nincs pénzük az épület befejezéshez, és a hiányzó teljes összeget, amely akkor 20 milliárd volt, fizesse ki a kormány. A kormány akkor 6 milliárdot még felajánlott, de Karácsonyék a maradék 2 vagy (a felajánlás nélkül) 8 milliárdot sem akarták hozzátenni 2020-ban. 2022-ben viszont előálltak azzal, hogy nincs pénzük fizetni a fűtést és az őriztetést, 

ezért a – szerintük – nem fővárosi projektet fizesse a kormány.

A Fővárosi Önkormányzat mostantól nem fizeti a Biodóm számláit” – ezt válaszolta tavaly ősszel a Népszava kérdésére Bősz Anett. „A Fővárosi Állat- és Növénykert (FÁNK) tavalyi összesítése szerint csak 2022 novembere és 2023 májusa között több mint félmilliárd forintot emésztett fel a Biodóm csökkentett üzemmódú fenntartása. „Ebből a személyi kiadások 119 milliót, a dologi 348 milliót, míg az egyéb – felhalmozási – kiadások 18 milliót tettek ki, a járulékok további 40 millió forinttal terhelték a fővárosi költségvetést” – részletezte korábban a főpolgármester-helyettes. 

Ezt is ajánljuk a témában

Milliós prémiumok

Az is ismeretes, hogy Karácsony a legnagyobb titokban csaknem ötven vezetőnek hagyott jóvá egyenként is milliós extra juttatásokat. A Magyar Nemzet számolt be arról, hogy tavaly július 20-i döntése nyomán a BKK és a BKV vezetői hatalmas, több esetben közel tízmillió forintos prémiumot vehetnek fel. Az ügy érdekessége, hogy a főpolgármester ezzel párhuzamosan a Facebookon arról számolt be, hogy nagyon súlyos a helyzet, nincs pénz, a BKK-nak meg kell emelnie a vonaljegyek árát, mert a kormány megszorít. 

  • Walter Katalin, a BKK Zrt. vezérigazgatója 9,96 millió, 
  • Szarka Zsolt, a cég operatív vezérigazgató-helyettese 8,8 millió, 
  • Diószegi Ágnes, a társaság ügyfélkapcsolati és értékesítési vezérigazgató-helyettese szintén 8,8 millió,
  • a fővárosi közműholding első embere, Mártha Imre pedig 7,842 millió forint prémiumot kapott.

Ezt is ajánljuk a témában

Hajómutyi

A Metropol arra is emlékeztet, hogy a felelőtlenségek és a visszásságok miatt összességében milliárd fölötti az az összeg, amit eddig bírságra kellett kifizetnie Budapestnek, emellett pedig ott vannak azok az ügyek, amelyekben büntetőeljárás van folyamatban. 

Ilyen például a hajótender ügye. A BKV-hajók üzemeltetésére írt ki pályázatot Karácsony Gergely 2021-ben, de az elbírálással problémák adódtak. A résztvevő pályázók maguk is jelezték, hogy az a cég, amelyet a BKV nyertesnek hoz ki, vélhetően hamis referenciával bír, és vizsgálatot kértek, a BKV mégis kihozta győztesnek az ominózus céget. 

Emiatt született feljelentés az ügyben, a rendőrség hivatali visszaélés és más bűncselekmények miatt nyomoz. 

Mint arról akkor a Magyar Nemzet beszámolt, ezt követően a BKV havonta átlagosan négy-ötmillió forintot költött azokra a hajókra, amelyek három évig biztosan nem közlekedtek menetrend szerint a Dunán, spórolásra hivatkozva. A hajók egy budapesti kikötőben álltak, alkalmanként rendezvényekre adták bérbe őket.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Kapcsolódó:

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: Földházi Árpád / Mandiner

 

Összesen 52 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kristály
2024. február 24. 19:22
Csak egyszer kellene hazaárulásért halál büntetést adni a főbünösnek és egy csődöt elkövetőnek. Karácsonyi 20 év börtönt érdemelne de lehetne népszavazni is a megkeseritett autósok biztos megszavaznák a felelőségrevonást. Gyurcsány már 10 éve börtönben kellene hogy legyen.
Lajoss
2024. február 22. 19:16
Metropol...ne röhögtessetek...
jooeee
2024. február 22. 15:42
Szebb világban az ilyenért akasztófa járt, de legalább is sok-sok év börtön.
Szuperszig
2024. február 22. 15:20
Minden ballibbant vezetésű városban így megy. Ki kell fizetni a hugyos embereit.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!