Állami bormarketing: egy sok ismeretlenes egyenlet

2015. október 22. 12:25

A jelenlegi, bormarketinggel foglalkozó (állami) struktúra rendkívül széttagolt, ennek okán számos párhuzamos rendszer működik. Ezáltal nem hatékony, s bizonyos szinten pazarló is.

2015. október 22. 12:25
Kiss Eliza
Vinoport

„A bormarketing jogszabályi felelőse a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium háttérintézménye, a Magyar Turizmus Zrt. egyik vezérigazatósága, régi nevén az Agrármarketing Centrum. Két ismertebb boros kiállításuk - amelyet most már évek óta a Nemzeti Borkiválóság Program szakmai támogatásával szerveznek - a ProWein és a London Wine Fair. Ezen túlmenően elenyésző a belföldi- és külföldi boros jellegű marketingaktivitásuk.

Már önmagában beszédes az a strukturális műhiba, hogy nem az agrártárca irányítja az Agrármarketinget. Tevékenységére jellemző a szakma egésze által elfogadott, a közös marketingcélok és ezek megvalósítására irányuló stratégia hiánya.

Ezeken a külföldi kiállításokon történő megjelenésen hiányzik a hazai borászat szereplőinek eltérő piaci helyzetéből és érdekeiből fakadó, közös program megalapozását elősegítő érdekazonosság. Emiatt a közösségi bormarketing ágazati megítélése nem kedvező, fontos azonban megjegyezni, hogy a közösségi marketingtevékenységet erősen gátolja a megfelelő nagyságú árualap is.

Harmadikként a Külgazdasági és Külügyminisztérium lép be, amely évek óta különutas megoldást próbálnak alkalmazni. Ahelyett, hogy az agártárca szakértői (Országos Borszakértő Bizottság - OBB) véleményét és eljárásrendjét elfogadva - az Országkóstolókon kiválasztott és angol nyelven is megjelenő exkluzív kiadványt vennék alapul, ők maguk választanak ki külképviseleti borokat.

Ez többnyire egy sokkal zártabb listából, meghívásos alapon működik, tárcanyomásra meghívják az OBB egy-egy tagját is, nagyjából az ülj le mit iszol? színvonalán. A korábbi Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumból átvették a Carton Hungaricum kezdeményezést, melyet szintén az OBB alakított ki szakmailag. Azonban az azt összefogó államtitkár távozásával meg is szűnt. Van még utazó nagykövetük, aki próbálja népszerűsíteni a borokat, de eszközök nélkül nem tud hatékony lenni.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!