Közpénzen élősködő kerékpárosok?

2016. április 06. 15:59

Bár pontos számítást nyilván nehéz végezni, de gyaníthatóan már csupán ez, valamint a kerékpáros iparágból keletkező ÁFA-bevétel simán fedezi az említett 120 milliárd forintot, ami egyébként eloszlik 5 évre.

2016. április 06. 15:59
Pongrácz Gergely
Reflektor

Válasz Gerő András »Két kerék két elv« című cikkére. (...)

Arról a gondolatról pedig, hogy a »kerékpárosok kihúzzák magukat a közteherviselésből, bezzeg az autósok« mosolygás nélkül igen nehéz beszélni. Nem kell messzire menni, hogy világossá váljon: egy normális világban a láthatatlan költségek éppúgy költségnek számítanának, mint a kimutathatók. Ha ez így lenne, akkor az autós közlekedés társadalmi mérlege mindenféle (valóban) befizetett adó mellett is vaskosan negatív lenne az »externáliák«, azaz a lég- és zajszennyezés, a dugók okozása, a közterület-foglalás, és hasonló, nem számszerűsített költségek miatt, ahogy azt a Levegő Munkacsoport és a Közlekedéstudományi Intézet közös tanulmányában egyébként már 2010-ben kimutatta.

Ezzel szemben a kerékpáros közlekedés nemhogy mentes ezektől a láthatatlan költségtől, de még láthatatlan hasznokat is képes termelni például az egészségügyi kasszának. Bár pontos számítást nyilván nehéz végezni, de gyaníthatóan már csupán ez, valamint a kerékpáros iparágból keletkező ÁFA-bevétel simán fedezi az említett 120 milliárd forintot, ami egyébként eloszlik 5 évre. Nem árt hangsúlyozni, hogy a kerékpáros infrastruktúra, pláne városokban rendkívül olcsón kialakítható, hiszen szerencsére a tervezők mára felismerték, hogy az elkülönített, ezért jóval drágább infrastruktúra nemhogy jobb lenne, de kifejezetten káros, így ma már jellemzően a közút részeként épülnek a kerékpáros sávok. 

Persze ne menjünk el szó nélkül amellett, hogy a szerzőnek azért van egy nagy igazsága is, amikor azt feszegeti, vajon részegen miért lehet bicajozni - ez valóban talán az egyik legostobább szabálymódosítás volt a közlekedésben, bár nyilvánvalóan összecsengett a "főzzön mindenki pálinkát" típusú világképpel. Kár, hogy csak ennyi jutott az "igazságokból" a cikkbe, a többi így látszólag nem más, mint egy kerékpáron még sosem ült laikus (nagyrészt) információhiányból fakadó felhorgadása. Akinek autós szemmel azért legalább azt látnia kéne, hogy neki is sokkal jobb lesz, ha egyre többen bicajoznak. Minden ez ellen tett lépés - bürokratizálás, sima macerák beiktatása - az autósok és tömegközlekedők helyzetét is automatikusan rontja.”

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Bazijoe
2016. április 18. 19:48
Kerékpározás hasznot hajt, az autózás veszteségeket termel.
kitiltott
2016. április 15. 23:49
úristen milyen "eccerű" ember vagy te barátom..
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!