„Tarlós a negyven évvel ezelőtti trendet nyomja”

2016. április 15. 9:53
Nem egy szűk kisebbséggel, hanem az egyre többet kerékpározó budapestiekkel menne szembe Tarlós István – mondták el az Élhető Város konferencián. A Kerékpárosklub vezetője szerint az emberek ma már élni akarnak a városokban, nem csak közlekedni.

A kerékpározás ésszerű fejlesztése nem lehet azonos a kerékpárosok radikális kisebbségének gátlástalan terrorjával - mondta Tarlós István. Erre reagáltak a bringások képviselői az Index videójában, amely az Élhető város; Két keréken est apropóján készült. A Mandiner is tudósított az eseményről, ahol a kerékpárosok elégedetlenségüknek adtak hangot arról a legújabb főpolgármesteri utasításról, amely sok mindent visszavonna a kerékpárosok által elért változtatásokból.

Kürti Gábor a Magyar Kerékpárosklub vezetője szerint Tarlós István egy aktivista, aki a negyven évvel ezelőtti trendet nyomja. Az pedig, hogy „A-ból B-be eljutni” nem prioritás, a közlekedés minden alapelvének ellentmond, hiszen a kerékpárt emberi erővel hajtják, ezért sokat számít, hogy egyenesen vagy kerülővel jut el az ember a céljához. Hozzátette: „aki nem veszi észre, hogy a városokban most már élni kezdtek az emberek, nem csak közlekedni, az le van maradva ezen a területen. Nagy szerencsétlenség, hogy éppen Budapest főpolgármesteréről beszélünk.”

Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub aktivistája szerint Tarlós „nem a biciklis privilégiumokat venné el, hanem azt, amivel könnyebb biciklivel közlekedni Budapesten és visszamennék ugyanoda, ahol két évtizeddel ezelőtt tartottunk.” Hozzátette: több mint tízszeresére nőtt a kerékpárosok száma, a belvárosban van, ahol a biciklik aránya eléri a tíz százalékot, így itt nem egy kis kisebbséggel megy szembe Tarlós, hanem a budapestiekkel, akiknek egyre nagyobb százalékuk ül évről-évre bringára. Szerinte ha Tarlós kitiltja a buszsávból a bringásokat, akkor majd a járdán fognak tekerni.

Vitézy Dávid a Közlekedési Múzeum főigazgatója arra figyelmeztetett, hogy nem szabad visszacsinálni az eddigi fejlesztéseket, mert ez egy teljesen jól működő, biztonságos rendszer. Ő úgy gondolja, hogy inkább előrébb kellene lépni, és vannak gyakorlati megoldásai is. Hozzátette: ha van biztonságos infrastruktúra, és világosan ki vannak jelölve a sávok, akkor el is lehet várni a szabálykövetést a biciklisektől és sokkal inkább meg is történik. Ha ez nincs így, akkor a kerékpárosok a buszok és az autósok között fognak egyensúlyozni, a Kresz szabályainak helyesen.

Összesen 42 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

1. Nem tiltotta ki Pista bá a bringásokat a buszsávból.
2. Ha ìgy is lenne minden értelmes bringás ott menne, ha ott szabadabb az út.
3. Nincs osztàlyharc! Egy ember hol bringás, hol gyalogos, hol autós, vagy tömegközlekedik , kár szítani ezt műfeszkót. Vaskalap Pista vs. értelmes modern bringàs

Marhaság az ideológia, de az mi, hogy a biciklisek "élnek", a többiek "közlekednek" a városban. Normális, aki ilyen hülyeségeket beszél?

Két probléma van.
1. Aki Budapesten biciklizik ma még az egészségét kockáztatja. Persze mindenki magáért felel, na de aki másokat biciklizésre biztat és a biciklizésért nyomul? Menne inkább uszodába vagy költözne vidékre.
2. Budapest zsúfolt. Nem arra tervezték, hogy ennyi motoros járművet, gyalogost és még kerékpárost is áteresszen. A kerékpározás csak a másik kettő rovására bővíthető. Az autózás visszafogására egyelőre nincsenek meg a feltételek, a tömegközlekedést nem lassíthatja a kerékpározás, mert jóval több ember használja, a gyalogosok közé bicikliseket keverni pedig életveszélyes aljasság.

Ráadásul a kerékpárosok számottevő - az autósoknál és gyalogosoknál jóval nagyobb - hányada arrogáns és szabályszegő.

Most kifejezetten vicces, amit írt.
Tényleg hazudoznak, politikusok, újságírók -mi meg hiszünk amit akarunk.
(Meglehet, hogy a politikus részben nem tudatlanságból, hanem tudatosan hazudik, az újságíró pedig csak nem megy utána annak amit hallott valahol- a végeredmény azonban ugyanaz valóban: az újságíró hazuidik arról amit hazudoznak).

Melyik állításom a baromság, barátom?

Időnként egy helyben állva is azt hiszem, mindjárt összeesek a förtelmes levegőtől.

A lehető legritkábban autózom a városban, kizárólag hétvégén. Az autós közlekedés borzalmas, ám kénytelen vagyok azt feltételezni, hogy senki nem jókedvéből araszolgat a dugóban, hanem oka van rá. A kerékpározás csak az autózás csökkentésével párhuzamosan fejleszthető Budapesten. A jelenlegi kerékpáros nyomulás, követelőzés ellenszenves és csak az anarchiát és a feszültségeket növeli.

A városi közlekedésben minden körülmények között a gyalogos érdekeit kell elsősorban szem előtt tartani. Azon belül is kiemelten a gyerekekét és az anyákét. A kerékpározás mai erőltetett budapesti fejlesztése valójában nem az autósok, hanem a gyalogosok rovására történik.

Vidéki gyerekként nőttem fel és mindenhová biciklivel jártam. A távolabbi falvakba is. A barátaimmal átbicikliztem a fél országon. Nincs szükségem kioktatásra, mi a biciklizés.

A városi biciklisekkel egy konfliktusom volt. Zárt erdei betonúton kirándulgattunk akkoriban a kicsi gyerekeimmel, s egyszer csak elkezdtek 50-60-al csoportosan lezúgni a meredek lejtőn. Alig győztük az utolsó pillanatokban elkapkodni a kóricáló gyerkőcöket előlük, hiszen amikor a suhanó kerékpár hangját meghallod magad mögött, akkor már a fene megette. Egyszer elszakadt a cérna. Visszajöttek, körülvettek, csúnyán veszekedtünk. Az volt a "közösségi" véleményük, hogy nekünk kötelességünk a gyerekeinket kézen fogva, az út szélén sétálni az erdőben. Hogy ők a hegytetőről száguldozva "sportolhassanak" kedvükre. Mert joguk van hozzá.

Mellesleg akkor még joguk sem volt, mert minden jármű ki volt tiltva az útról, és a KRESZ szerint a kerékpár is jármű. Nem velünk lehetett az egyetlen konfliktusuk, mert hamarosan elintézték, hogy kikerüljön az útra a kerékpározós tábla. Azóta csak olyan helyen járunk az erdőben, ahol nem tudnak száguldozni. És továbbra is gyalog.

Úgy érzékelem, ugyanez az erkölcsi felfogás nyomul most Budapesten.

Amikor hazamegyek az alföldre, ha módom van rá, élvezettel biciklizem. Mert oda való. És nevetséges hacukát sem viselek és mutogatok másoknak. Olyankor szabad vagyok. Ti szabadok vagytok? Nincs lelkifurdalásotok egy-egy megijesztett gyerkőc, nénike vagy kutya után?

Valamelyikünk nem tud logikusan gondolkozni. Nem a több kerékpárostól lesz egészségesebb a levegő, hanem a kevesebb kipufogástól.

Több külvárosi parkoló, több relatíve olcsó parkolóház a belső városrészek szélén, sűrűbb és gyorsabb tömegközlekedés, mégpedig elektromos, minden irányból. Elektromos tömeg és teherszállítás a külvárosi logisztikai központokból. Minél több munkahely kiszervezése a városközpontból. Ezzel párhuzamosan, vigyázva a gyalogos közlekedés biztonságára, sűríthető a kerékpárút.

Nem kezdhetjük a folyamatot a kerékpározás sűrítésével. Az egészségtelen levegőben történő sportolás élettani hatásáról pedig az orvosokat kell meghallgatni.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában