Miért megy Tarlós szembe a forgalommal?

2015. december 14. 12:42

Írta: Kiss Brigitta
Egy európai főváros vezetője 2015-ben úgy gondolkodik a városi közlekedés fejlesztési terveiről, hogy az „szélsőségesen tömegközlekedés-orientált”. Ízlelgessük még ezt a mondatot egy kicsit.

„Szélsőségesen tömegközlekedés-orientált” a Budapest 2030-ig szóló fejlesztési koncepcióját tartalmazó Balázs Mór Terv, ezért azon módosítani kell – jelentette be Tarlós István főpolgármester a legutóbbi „Budapestinfón”.

Egy európai főváros vezetője 2015-ben úgy gondolkodik a városi közlekedés fejlesztési terveiről, hogy az „szélsőségesen tömegközlekedés-orientált”. Ízlelgessük még ezt a mondatot egy kicsit. A BKV különböző járművein utazók valószínűleg azért ezt másképp gondolják, mint azok a meg nem nevezett szakértők, akik ezt a csodás szókapcsolatot megfogalmazták az anyagukban. De még ha így is lenne, akkor is érdemes lenne feltenni azt a kérdést: vajon baj-e, ha Budapest fejlesztési koncepciójában felülreprezentált az amúgy a nagy többség által használt tömegközlekedés?

7af3276743b0decf6c3142ffd256a080_18ff2a81570d24aea900a9588222bece.gif

Ezt a gifet a Kerékpárosklub Facebook-oldalán találtuk

Egyáltalán nem vagyok autóellenes, sőt. Kilenc éve van jogosítványom, rendszeresen vezetek, sőt: szeretek vezetni. Mégis maximálisan jó iránynak tartom, hogy a városi tömegeket szállító villamosokat, buszokat és trolikat részesítik előnyben azokkal az autókkal szemben, amelyeknek a jelentős többségében csak egy-egy ember ül. Nem „szélsőségesen tömegközlekedés-orientált” fejlesztési koncepcióról kellene beszélni, sokkal inkább arról, hogyan lehetne elérni, hogy még több ember szálljon ki az autójából és használja a közösségi közlekedést, s csak akkor autózzon, ha nagyon muszáj. Hosszú távon nekik is megérné, és persze a városnak még inkább.

Tarlós István egyébként nem csak a tömegközlekedésről, hanem a kerékpáros közlekedésről is sokat beszélt pénteki sajtótájékoztatóján, van ugyanis némi problémája a budapesti bringások moráljával. A legnagyobb visszhangot az kapta (a több millió embert elérő TV2 és RTL Klub is ezzel a címmel hozta le a maga riportját a Budapestinfóról), hogy Tarlós István belengette: ha nem változik a biciklisek szabálykövetése a ciklus végéig, akkor kezdeményezni fogja, hogy KRESZ-vizsgát kelljen tenniük, ha részt akarnak venni a közlekedésben.

Én napi szinten biciklizek, és saját tapasztalatom is az, hogy Tarlós mondandójában van igazság; még ha az a kijelentése elég erősen túlzó is, hogy tíz kerékpárosból nyolc figyelmen kívül hagyja a piros lámpát. Egészen elképesztő manővereket képes bemutatni egyik-másik bringás, amivel sokszor nem csak saját magát, hanem a közlekedés más szereplőit is veszélyezteti. Erre azonban nem lesz megoldás a KRESZ-vizsga. Azért nem, mivel a biciklisek többségének van jogosítványa, ismeri a KRESZ-t; és nem azért megy át a piroson, mert nem tudja, hogy az tilos (ezt egyébként KRESZ-vizsga nélkül is mindenki tudja már kisgyerek korától kezdve).

Sokkal hasznosabbak lehetnek – ahogy a Kerékpárosklub is írta reakciójában – a különböző szemléletformáló kampányok, amelyekben a lehető legtöbbször a lehető legtöbb emberhez eljutva felhívják a figyelmet arra, hogy a szabályos közlekedés mind a saját, mind mások testi épsége szempontjából mennyire fontos. Ugyanakkor a főpolgármester többször is hangsúlyozta, hogy a bringás KRESZ-vizsga csak a legvégső eset, és reméli, hogy nem kell ilyen eszközökhöz nyúlni, mert változni fog a kerékpárosok szabálykövetése.

Ami ennél aggasztóbb kijelentés volt viszont, amikor Tarlós úgy fogalmazott: nem lehet prioritás, hogy kerékpárral a legrövidebb úton el lehessen jutni A-ból B-be, hiszen a kerékpáros közlekedésnek épp az az egyik lényege és egyben előnye, hogy gyorsabban lehet vele haladni rövid távon, mint bármilyen más közlekedési eszközön.

De más kerékpáros infrastruktúra felülvizsgálatát, például a buszsávban felfestett kerékpáros piktogramok, illetve az egyirányú utcák biciklisek számára kétirányúsításának felülvizsgálatát is kilátásba helyezte a főpolgármester – természetesen a bringások biztonságára hivatkozva. Utóbbi nonszensz. Gyakorló biciklisként állítom: nem veszélyes az egyirányú utcákban a szembekerékpározás, sőt. Talán még biztonságosabb is, hiszen mindkét közlekedő fél látja a másikat.

Úgy tűnik, a főpolgármester nem érti: nincsenek kizárólagosan autósok, tömegközlekedők és kerékpárosok. A legtöbb ember ezeket valamilyen módon kombinálva közlekedik, egészen egyszerűen azért, mert így olcsóbb vagy így praktikusabb. Jó lenne, ha mindezeket szem előtt tartó integrált közlekedési felfogás jelenne meg a fejlesztések során is, hiszen mindannyiunknak az lenne a jó.

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 38 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Még egy-két "okos nő", aztán azon veszem magam észre, hogy a Mandi is el akar űzni, mint anno a HV.

Ha biciklis kétirányú közlekedés van, akkor igenis számítson rá az autós a jobbkezes utcánál. Azért, mert ez a KRESZ és mert ezt mutatják a táblák is ilyen helyeken.

A józan középút a kifizetődő.

A különböző csoportok csak és kizárólag a saját érdekeiket figyelembevéve, más érdekekkel nem törődve hajtogatják a magukét.
Budapest tömegközlekedése még ma is extra jó. Biztos vagyok benne, hogy ezt Tarlós sem akarja lerontani.
A bringások úgy gondolják, hogy nekik mindent szabad, mások rovására is.
Az autósok pillanatnyilag a közutálatnak kitett feketeseggűek.

Az együttélés alapja egymás érdekeinek figyelembevétele és egyeztetése. Ezen aterületen is.

felnőtt bringára kötelező rendszámot! a bringa menjen kétévente vizsgázni, ahol átnézik a fékeket, világítást, stb.
aztán be lehet vezetni autós mintára az objektív felelősséget.

vásárláskor a tulaj fizessen vagyonszerzési illetéket, legyen eredetiség-vizsgálat, és a műszaki vizsgáért is el lehet kérni némi zsetont. a kiemeltebb bicikliutak használatához vásároljanak úthasználatra jogosító matricát, jöhetnek a fizetős bringatárolók, valamint lehetne traffizni a notórius gyorshajtó bringásokat.

igazából egy csomó bevételi lehetőséget hordoz a bringások megzabolázása. ha rendszám lenne a bringán, és térfigyelő alapján utólag is megkapná a bírságot pl. piroson áthajtásért, egyből kevesebb lenne a szabálysértés.

sajnálatos dolog, de a valódi visszatartó erőt nem az esetlegesen bekövetkező súlyos bírság adja, hanem a szinte biztosan bekövetkező.
sajnos már sem a helyre nem emlékszem, sem a pontos számokra, de valahol olvastam egy amerikai vizsgálatról, ahol egy csinos lány fényképeit mutatták meg 15-30 év közötti átlagos fiúknak. és egészen megdöbbentően magas százalékuk mondta azt névtelenül, hogy simán megerőszakolná, ha biztosan tudná, hogy soha nem kapják el érte.

szvsz ha a bringákra kötelező lenne jól látható egyedi azonosítót felszerelni, az jelentősen javítana a bringás társadalom szabálykövető magatartásán. hiszen ha biztosan tudod, hogy gond nélkül átmehetsz a piroson, akkor sajnos a kutatáshoz hasonlóan itt is megnő az esélye a bűnelkövetésnek.
nem azért, mert a bringások mind állatok, hanem azért, mert mind emberek. és az emberek nagyobb része sajnos úgy működik, hogy ha nincs retorzió, akkor hamarabb átmegy a piroson.

és hogy mennyire nincs különbség emberségben a bringások és az autósok között, az akkor látszana igazán, ha egy hónapra minden autóról leszerelnék a rendszámot, és mindenki szabadon garázdálkodhatna.

Vannak munkahelyek, ahol az ottaniak szerint csak hülyék és akik közel laknak dolgoznak. Elmeállapottól függetlenül minél több ilyen közellakós munkahely kellene. Esetleg némi adókedvezményt lehetne adni azoknak a cégeknek, amelyeknek elég sok dolgozója lakik a közelében.

Igaza van Tarlósnak. Autóval közlekedni a városban már most is horror. Az emberek többségének egyszerűen nem reális opció a tömegközlekedés. Reggel gyerekkel iskola, délután gyerekért menni, majd bevásárlás. Ez kocsi nélkül egyszerűen nem fér bele a napirendbe. Ki caplat szívesen egyik kezében a gyerekkel, másikban a szatyorral hazafelé. Nem mindenki lakik a belvárosban, ahol egymást érik a megállók.

Van néhány pesti ismerősöm, aki bringás, mind katolikus nagycsaládos. Ami persze azért is igaz, mert a katolikusok felülreprezentáltak a pesti ismerőseim között, de ettől még hülyeség, amit írsz.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés