Nem indul újra a százhalombattai finomító, baj lehet a benzinkutakon

2022. december 01. 07:43

Tovább csúszik a Mol Dunai Finomítójának újraindítása, aminek következményei lesznek.

2022. december 01. 07:43
null

Az Index arról számol be, hogy tovább csúszik a Mol százhalombattai Dunai Finomítójának újraindítása: a legutóbbi nyomáspróbán újabb műszaki gond akadt. Hangsúlyozták: korábban december másodikára, péntekre tervezték a restartot, amely most már biztos, hogy ezen a héten nem történik meg.

Korábban beszámoltunk róla, hogy az elmúlt hetekben gőzerővel dolgoztak a karbantartáson. A finomító körülbelül 55 százalékon üzemelt sokáig, miután olyan meghibásodást észleltek, ami miatt újabb javításokra volt szükség. Az Index információi szerint a tegnapi nyomáspróbán

„A kormányzatnak el kell döntenie, hogy árat szabályozunk vagy üzemanyaggal látjuk el a piacot. Én azt gondolom, hogy a korlátozások ma már nagyobb kárt okoznak, mint amit az árnövekedés okozott a múltban” – fogalmazott Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára.

Importhiány is van

Az Index úgy tudja, hogy a Molnak nemcsak Százhalombatta újraindítása okozza a problémát, hanem a megfelelő mennyiségű import hiánya is. Szakértők szerint a helyzet orvoslásához

az import korábbi szinteken történő helyreállítása a kulcs,

mert jelenleg az ország ellátása szinte kizárólag a Molra hárul. Számos szereplő, aki jelenleg ellátási gondokra hivatkozik, írják, korábban igen aktív importőr volt, azonban a nagykereskedelmi hatósági ár miatt ezt a tevékenységet felfüggesztette, illetve minimalizálta. Így lényegében kikerül minden szerződéskötési kötelezettséget, teszik hozzá.

A Barátság vezeték

Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter csütörtökön elmondta: az ellátásbiztonság mindennél fontosabb. Az Indexnek adott nyilatkozatában úgy fogalmazott: „a kormány álláspontja egyértelmű, az ársapka akkor fenntartható, ha a Barátság vezetéken zavartalanul folyik az olaj. Illetve ha a finomítók az érkező olajat fel tudják dolgozni. A kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy fenntartsa az ársapkát, de ha az látszik, hogy ez a két tényező veszélyezteti az ellátást, akkor nehéz helyzetbe kerülünk, hiszen 

Az Index konklúziója, hogy „egyelőre nem tudni, a december másodikai újraindítás elhalasztása miatt mekkora áruhiány alakul ki a következő napokban, és azt se, hogy a Mol mikor tudja majd visszatölteni a korábban lehívott stratégiai készleteket – ami épp az ilyen havariahelyzetekre van fenntartva.”

Fotó: Móricz-Sabján Simon/Világgazdaság

Összesen 272 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kriszta67
2022. december 01. 17:18
Ha elengedik az ársapkát, akkor mi értelme volt kiharcolni hogy jöhessen az orosz olaj? Ha se a gazdaság se a lakosság nem nyer rajta? El kell akkor vonni az extraprofitot az utolsó forintig.
Ákos70
2022. december 01. 13:52
Olvasom a cikket, meg egyebeket is amelyek a benzinársapkát célozzák. Mindegyikben az a végkövetkeztetés, hogy nem kell az ársapka, legyen piaci áras az üzemanyag és akkor minden szuper lesz. Amit viszont nem értek, most ezzel a finomítói csővezeték repedéssel kapcsolatban...az lenne rá az egyedüli megoldás, hogy piaci áron adnák az üzemanyagot? Attól megjavul a vezeték? Csak úgy magától,csak attól a ténytől, hogy nem 480 lesz az üzemanyag? Nem attól javul meg a dolog, hogy kijavítják?Mindig azt halljuk, hogy hónapokra elég tartalék van mindenből, de mégis ha bejön egy kis gikszer az a megoldás, hogy emelni kell az árakon. Állandóan ekörül mennek a dolgok, folyamatosan el akarják lehetetleníteni az ársapka lehetőségét. Ha pl valami jobban fogy vagy átmeneti készlethiány jelentkezik, az a legelső megoldás, hogy drágítanak.Kérdem én, miért? Attól, hogy drága lesz, már nem lesz hiány? Az megoldja a problémát? Annyi gazdasági okos van, hogy Dunát lehet rekeszteni velük, és csak egy dolgot tudnak, drágítani, drágítani. Ha valami nincs vagy kevés van belőle, ha megemelik az árát, rögtön lesz? Minden termék ára tartalmazza a létrejöttéig keletkezett valamennyi költséget, még a portás bérének rá eső százalékát plusz a nem kis kereskedői profitot. Mikor valami nincs vagy hiányzik az nem az összes gazdasági résztvevőnek hoz hasznot, hanem csak annak aki a kizárólagos forgalmazó. Jelen esetben üzemanyagról lévén szó, csak a MOL-nak. Senki ne gondolja, hogy a MOL-nak fáj, hogy a benzinkutak haszna vagy bevétele lejtőn van. Szóval a kérdés továbbra is, ha megszűnik a hatósági ár, és piaci áron lesz üzemanyag, akkor a cső nem reped meg és még a csapból is üzemanyag fog folyni?
fogas paduc
2022. december 01. 13:29
Ha kell valamit hegeszteni szóljanak, én meghegesztem!
Dr. Greta Grünberg
2022. december 01. 13:26
A kormány okos zöldpoitikát folytat, ideje, hogy végre ne lehessen kapni benzint, csak akinek nagyon fontos! Az is tanulja meg beosztani!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!