Halaska Gábor írása a Makronómon.
írása a Makronómon.A hazai vállalatok kisebb része ma már is használ MI-re épülő megoldásokat, és bár többen is tervezik a közeljövőben ilyen szoftver bevezetését a hatékonyságuk növelése érdekében, mégis jelentős arányban számolnak be kétségekről. A Profession.hu egy friss kutatásában 197 vállalatot kérdezett meg az MI-vel kapcsolatos tapasztalataikról, terveikről és esetleges félelmeikről.
A felmérés alapján jelenleg a válaszadók 15 százalékának van tapasztalata olyan eszközök, programok, technológiák használatával kapcsolatban, ahol a gépek az ember bizonyos képességeit másolják le vagy adathalmazokból vonnak le következtetéseket, hoznak döntéseket, azaz mesterséges intelligenciára épülnek. A MI munkafolyamatokban történő hasznosításához vegyes érzelmekkel állnak a cégek, megosztó jelenségnek mondható: sokan hasznosnak tartják, de jelentős az aggodalom is ezzel kapcsolatban.
Érdemes a MI-t bevonni a munkába?
A felmérés során a válaszadók 62 százaléka mondta azt, hogy még sosem használt, míg negyedük nem is tudja, hogy használt-e már az MI-alapú megoldást.
A tapasztalattal rendelkezők spontán említései során természetesen magasan vezet a ChatGPT, emellett szerepeltek a fordító- és számlázóprogramok vagy egyéb kommunikációs eszközök megjelölései. Az úgynevezett támogatott kérdés feltevése során jelentősen magasabb volt a tapasztaltabbak aránya:
92 százalék internetes keresőt, 46 százalék beszéd- és arcfelismerő rendszert, 33 százalék drónt, 30 százalék ChatGPT-t, 28 százalék virtuális asszisztenst, 21 százalék robotot, 13 százalék képelemző szoftvert, 8 százalék önvezető autót jelölt meg,
míg 3 százalék azok aránya, akik egyiket sem alkalmazták még.
„A kutatásból kiderült, hogy a válaszadó cégek 13 százalékánál használnak már valamely területen MI-t. Közülük a többség
az adatelemzés, a chatbot, a könyvelés-számlázás, a diagnosztika, a robotizálás, a sourcing területén
vette igénybe ezt a lehetőséget. Nagy a bizonytalanság és alacsonynak mondható az affinitás az MI jövőbeni alkalmazásával kapcsolatban a vállalatoknál: csupán 20 százalékuk tervez bármilyen területen ilyen eszközöket, programokat alkalmazni. Akik gondolkoznak a használatukon, főként a gyártás, az adminisztratív területek, az e-learning, a grafika, a marketing (keresőoptimalizálás, tartalomgyártás), a diagnosztika, a raktározás, a szállítmányozás, a tervezés, a toborzás és az ügyfélszolgálat területét nevezték meg” – mondta el a felmérés eredményeiről Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási és üzletfejlesztési szakértője.