Ahogy mi is beszámoltunk a Mandineren, felújították a Thália Színházban a Martin McDonagh darabjából készült A nagy kézrablás című előadást, amit először 2016-ban vittek színre. A premier előtt néhány nappal a szerzőt képviselő ügynökség írásban közölte,
nem járulnak hozzá, hogy a fekete komédia afroamerikai szereplőjét egy elmaszkírozott fehér színész játssza.
Az előadásban Jámbor Nándor sötétbarna bőrszínűre sminkelve alakította a karaktert. Amikor Martin McDonagh ügynöksége megtudta, hogy Toby karakterét egy elmaszkírozott fehér színész játssza, a bemutató előtt néhány nappal írásban közölte a Thália Színházzal, hogy ilyen szereposztással nem engedi előadni a darabot.
Megkerestük Kálomista Gábort, a Thália Színház ügyvezető igazgatóját, kíván-e reagálni a történtekre
„Csütörtök reggel jelezték a kollégáim, hogy érkezett egy e-mail a szerzőt képviselő amerikai ügynökségtől, akikkel egyébként nem állunk közvetlen kapcsolatban, csak a magyarországi illetékeseikkel. Az e-mailben jelezték, hogy egy névtelen amerikai néző feljelentése alapján kérik, hogy vegyük le a darabot a műsorról, vagy a másik lehetőség:
ne fessük a fehér bőrű színész arcát feketére, különben letiltják a darabot.
Ez a névtelen néző állítólag a honlapunkról tájékozódva rájött, hogy Jámbor Nándor nem színes bőrű, hanem fehér, és ez mérhetetlen módon rongálja az általuk kedvelt mozgalmat és annak törekvéseit” – mesélte a történteket Kálomista.
Kifejtette: attól még izgalmasabb a helyzet, hogy ez a darab 2016 óta megy a Thália színpadán. A covid-járvány után nem hozták egyből vissza az előadást, hanem megvárták, míg elkészül a színház Télikert nevű játszóhelye, hiszen úgy tervezték, oda nagyon alkalmas lenne ez a darab. „Tehát felújítottuk az előadást, és amint lehetett elővettük” – tette hozzá az igazgató.
Arra is kíváncsiak voltunk, mit reagált Kálomista az e-mailre, s vajon terveznek-e változtatni az előadáson
„Először azt hittem, viccelnek velem, mert ilyen abszurd történetet el sem tudok képzelni. Hiszen színházról beszélünk, a színház pedig az átváltozás művészete. Mivel a helyzet teljesen értelmetlen volt számomra,
azt a döntést hoztuk közösen, hogy nem változtatunk a darabon, tehát nem fogadjuk el azt a javaslatot, hogy nem kell maszkírozni a színészt.
A darab egyik dramaturgiai alapszála, hogy egy színes bőrű fiatalember szerepel a történetben. Tehát jelentős részben erre épül ez a mű” – magyarázta Kálomista.