Feszül az ellentét: nem minden munkáltató tolerálja a Z-generáció laza nyelvezetét

2024. április 02. 07:00

A fiatal munkavállalók kötetlenül kommunikálnak, de ezt sok munkahelyen nem feltétlenül nézik jó szemmel.

2024. április 02. 07:00
Szabó Péter

Fotó: Pixabay

A munkahely hagyományosan megkövetel egyfajta formalitást, amelyben a munkavállalóktól elvárják, hogy megfeleljenek az idősebb vezetők által meghatározott normáknak. Így van ez a munkahelyi kommunikáció tekintetében is, ennek ellenére a pályakezdő fiatalok nagyobbik hányada a korosztályának megfelelően, kötetlenül kommunikál – ez viszont az olyan cégekhez, amelyek más elvárásokat támasztanak a professzionalizmus felé, egyszerűen nem illik.

A fiatal munkavállalók zöme azzal a törekvéssel fogalmaz a korosztályához hasonlóan, hogy önmaga legyen.

Hogyan beszél a Z-generáció?

Az angol sajtó ezzel kapcsolatban rámutatott egy esetre, amikor markánsan kiütközött a különbség a követelmény és a hozzáállás között. Anna 2022-ben, közvetlenül az egyetem elvégzése után kapott jól menő állást egy londoni befektetési alapkezelő cég művészeti osztályán, a munkahelyi csapat legfiatalabb tagjaként igyekezett beilleszkedni – írja a BBC. A korkülönbség eleinte nem volt zavaró Anna számára, szívesen tanult a kollégáktól. A visszajelzéseik többnyire pozitívak voltak, egyetlen kivételtől eltekintve: a főnöke szerint a lány kötetlen nyelvezete és viselkedése aláásta a hitelességét.

Jó kapcsolatot ápoltam az ügyfelekkel. Úgy éreztem, jobb szimpatikusnak, mint szigorúnak lenni. Jól teljesítettem, és úgy gondoltam, ez elég lesz” – mondta a húszas évei közepén járó Anna, akinek végül nem lett igaza.

Négy hónappal a munkahelyre való felvétele után elbocsátották. A menedzsere a „professzionalizmus hiányát” említette indokként, és elsősorban a töltelékszavak gyakori használatát kifogásolta. Úgy fogalmazott, ezek alapján nem tűnik intelligens embernek, a kommunikációja alapján a viselkedése nem illik a befektetési alapkezelő cég imázsához.

Senki sem mondta meg előre, hogy mit mondjak, és mit ne mondjak. Mindenki így beszél a korosztályomban. Honnan kellett volna tudnom?”

– tette fel a kérdést a fiatal lány.

Ezt is ajánljuk a témában

Gyűlöli az e-mailt a Z generáció

Bár most még nő az e-mailek száma, a fiatal munkavállalóknak eszükben sincs a hagyományos levelezőrendszereket használni. Helyette a csevegőprogramokon folytatnak munkahelyi kommunikációt.

A Z-generáció szlengeket használ

Az idősebb generációk szinte mindig lenézték a fiatalabbakat, gyakran azzal érvelve, hogy gyengébbek, kevésbé komolyak vagy kevésbé felkészültek – különösen a munkahelyen. A szakértők szerint azonban a Z-generáció hivatalos nyelvhasználatával kapcsolatos jelenlegi ellentét túlmutat a nemzedéki megosztottságon, inkább azt jelképezi, mennyit változott az élet és a munka az elmúlt években.

Ahogy új alkalmazottak lépnek a munkaerőpiacra, szembe kell nézniük azzal a kihívással, hogy meghatározzák szakmai identitásukat. A folyamat része annak kitalálása, hogyan viselkednek, mind beszédstílusuk, mind általános stílusuk révén. Az elmúlt években a feladat általában abszolválható volt, ám ezek a régi módszerek – amelyek nagyrészt homogén munkakultúrát hoznak létre – nem felelnek meg a dolgozók új generációjának. A mai fiatalok ugyanis nagyra értékelik az egyéniséget.

A távmunka világjárvány utáni térnyerése és a privát, illetve a munkahelyi szféra közötti elmosódott határvonal hozzájárult a kevésbé formális munkakörnyezet és kommunikáció felé való elmozduláshoz is.

„Az új technológiáknak és a változó értékeknek köszönhetően a fiatalok egyre inkább azt akarják, hogy a munkájuk és a személyes identitásuk egy és ugyanaz legyen. Nem akarnak álságos munkahelyi stílust és személyiséget. Szlengeket használnak. Természetesek akarnak lenni – önmaguk akarnak lenni” – mondja Christopher G. Myers, a tengerentúli Johns Hopkins Carey Business School docense és a Menedzsment Akadémia tudósa.

A Z-generáció néhány tagja számára mesterségesnek tűnik az az elképzelés, hogy valaki más normáihoz kell ragaszkodniuk, és ellentétes a hitelesség és az önkifejezés értékeivel.

A feltörekvő generációnak azt mondták: »Légy önmagad! Valósítsd meg magad, csodálatos vagy!« A munkahelyi környezetben azonban ebből könnyen alakulhatnak ki feszültségek. Alapvetően nem kell megváltozni, csak alkalmazkodni az elvárásokhoz” – hangsúlyozza Michelle Ehrenreich, a Boston University Questrom School of Business kommunikációs programjának vezetője.

A Z-generáció a munkahelyen

A tapasztalatok alapján kijelenthető, hogy sokan felrúgnák a munkahelyeken uralkodó évtizedes konvenciókat. A legtöbb munkaadó azonban nem nyitott erre az attitűdre, ehelyett elvárják az alkalmazottaktól, hogy a szervezet kultúrájához illeszkedően beszéljenek és viselkedjenek.

Ez különösen azért nehéz a Z-generáció számára, mert közül sokan nem rendelkeznek a múlt generációinak szakmai lexikonjával. A mai fiatalok közösségi médiás neveltetése miatt sokak számára korlátozott a formális kommunikáció lehetősége.

A hivatalos nyelven hallható híradó helyett például csak a közösségi oldalakról tájékozódnak, amely teljesen más nyelvezettel, beszédtempóval és stílussal kommunikál.

Ezt is ajánljuk a témában

Kiábrándult az IT-szektorból a Z generáció, de nincs minden veszve

A friss diplomások kevésbé érdeklődnek a nagy technológiai cégek állásai iránt – derült ki a Handshake nemrégiben végzett felméréséből. A diákok – állításuk szerint – ehelyett inkább a stabilitást keresik, ami a leépítések óta nem igazán mondható el a techóriásokról.

Ezt a munkáltatóknak is be kell látniuk: a világjárvány után lazultak az öltözködési szabályok, rugalmasabbak a munkaidővel kapcsolatos kérdések, és gyakrabban dolgoznak a munkatársak az otthonaikból – a megváltozott elvárások pedig a kommunikációt is érintik. A vezetőknek nyitottnak kell lenniük egy kevésbé formális megközelítés elfogadására, amely egyúttal a személyesebb hangvételt is lehetővé teheti, adott esetben az e-mailezésben vagy a személyes megbeszéléseken.

Miután a boomerek és az X-generáció tagjai fokozatosan átengedik a vezetés gyeplőjét a fiatalabb nemzedéknek, ezáltal esély mutatkozik rá, hogy egy hétköznapibb stílus hathassa át a munkahelyeket.

Visszatérve az angol sajtóban megszólaló Anna esetére: sikerült elhelyezkednie egy televíziótársaságnál, az új kihívásokat pedig a személyiségéhez is közelebb állónak érzi. Mint a cikkben mesélte, tanulságos volt számára a befektetési alapkezelőnél töltött rövid időszak, a mai napig igyekszik tanulni az ott tapasztaltakból – többek között a kommunikációját illetően is.

 

Összesen 69 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
sexykitty-79
2024. április 30. 22:51
🍓 ️ ­­A­­­ ­d­­­ö­­g­­­ö­­s­­­ ­­­l­á­­­n­y­o­k­ ­­v­­­á­r­n­a­­k­ ­r­­­á­­­d­ 👉 𝗪­­­𝗪­­𝗪­­­.­­­𝗖­𝗨­­𝗠𝟰­.­­­𝗙­­𝗨­­𝗡
Robi54
2024. április 02. 15:01
Magyarul,neveletlen bunkók.
rockercicc
2024. április 02. 13:44
Nincs alapműveltségük, olvasottságuk, ezért (is) a béka segge alatt van a szókincsük is. Engem rohadtul irritál, ha valakinek kb. minden harmadik szava az "izé" stb.. Az emberiség szép fokozatosan elhülyül. Elég csak körbenézni a telefonnyomogató/telefonbuzi zombik közt... Sokan már az analóg órát sem képesek értelmezni.
Nemkellnév
2024. április 02. 13:28 Szerkesztve
A Z-generációt is-és akármelyikről van aktuálisan szó- mindig az előző vezeti arra, abba a helyzetbe, amit aztán szidni fog. Semmi másról nincsen szó, mint a képmutatásról, amit az önnön trehányságuk, lustaságuk, mindenféle satnyaságuk generál. Ezt minden rosszravaló szociopata(politikusféle) tudja és élvezi! Ezért élnek vígan a dolgozók izzadságán, könnycseppén lazán, mint Marci Hevesen.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!