Metró helyett biciklivel a 3-as metró felújítása alatt

2016. május 03. 11:37

Nem állítom, hogy a hármas metró felújítását biciklivel meg lehetne oldani. De tudjuk: a legsűrűbben járó pótlóbuszok sem képesek kiváltani a metró kapacitását, így minden alternatív megoldás fontos (lenne).

2016. május 03. 11:37
Vitézy Dávid
Vitézy Dávid
Facebook

 

„Közeleg a hármas metró felújítása - a pótlás kapcsán már megjelentek az első »gigadugókról« szóló hírek, tegnap a kiskörúti villamosok leállítási terveit kritizálták többen, én is. Még van idő a felújítás kezdetéig, így érdemes lenne arról is beszélni, miről nincs szó a tervekben.

Bécsben is van metrófelújítás, épp az U4-est újítják fel egy rövid szakaszon. A szemlélet azonban gyökeresen más, mint ahogy ma a hármas metró felújításának terveihez itthon viszonyulnak: a kerékpárt a metrópótlás eszközének tekintik. Külön biciklis útmutató készült, amivel arra ösztönzik a bécsieket, hogy a metrópótlás idején váltsanak biciklire - még ingyen e-bike-ot is kipróbálhatnak és ha tetszett, bérelhetnek. Ahogy a részletes, térképes útmutatóból kiderül: a metró ideiglenes végállomásánál több száz kerékpártámaszt helyeznek el, kerékpár-szervízt nyitnak. (Részletek: http://www.fahrradwien.at/radfahren-waehrend-der-u4-sperre/)

Nem állítom, hogy a hármas metró felújítását biciklivel meg lehetne oldani. De tudjuk: a legsűrűbben járó pótlóbuszok sem képesek kiváltani a metró kapacitását, így minden alternatív megoldás fontos (lenne).

Ehhez képest a nyilvánosságra hozott tervekben nincs szó:

1. A vasút intenzív bevonásáról a Nyugati-Újpest és a Nyugati és Kőbánya-Kispest közötti irányokon, menetrendi fejlesztésekkel és tarifaintegrációval.

2. Kötöttpályás kapacitásbővítésről - például: a tervek adottságként írják, hogy a 14-es villlamos sűrítésének korlátja a káposztásmegyeri egyvágányos végállomás kapacitása - de egy 137 milliárdos metróberuházásnál ez miért adottság? Arról nem is beszélve, hogy a Margit híd felújításánál, a 4-6-os szinte folyamatosan fenntartott üzeme alatt már megtanultuk: ideiglenes vágányt építeni akár egy kilométer hosszban sem »nagy ügy«, egy hétvége alatt megy - a 14-es így akár a Nyugatiig is járhatna az északi és a belvárosi metrószakasz felújítása idején.

3. A kerékpáros közlekedésről úgy általában nincs szó, azon túl, hogy a pótlóbuszok közlekedése miatt megszüntetnének kerékpárutakat.
A kerékpáros közlekedéssel a metró kapacitását nem lehet kiváltani, ez nyilván illuzió lenne - de néhány százalék könnyítés is sokat számít a kapacitáshiányos pótlóbuszoknak. Ráadásul, a kerékpáros »metrópótlásnak« szimbolikus üzenete is van: lehet, hogy dugót okoz a metrópótlás és zsúfoltak a buszok, de ha sietsz, kínálunk alternatívát. Ehhez persze az Üllői úton és a Váci úton kerékpársávok lennének szükségesek, beszélni kéne a kiskörúti kerékpársáv esetleges kapacitásbővítéséről, a metrók ideiglenes végállomásán nagykapacitású kerékpár-tárolókról, esetleg a hármas metró felett bővülő vagy legalább a ma érintett állomásokon (a Corvin-negyedtől a Dózsa György útig minden álllomásnál elérhető!) speciális kedvezményekkel működő Bubiról.

A hármas metró pótlására csak a pótlóbusz nem megoldás és a kiskörúti villamos leállítása helyett érdemes lenne Bécshez hasonlóan új, kreatív megoldásokon is gondolkodni. Ezt a posztot nem kritikának, inkább ingyenes inspirációnak szántam :) - bőven van idő, a pótlóbuszok beszerzéséről még nem is született döntés, a metrófelújítás kiviteli tendere meg sem jelent - akár jól is lehetne csinálni.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Kapcsolódó cikkek

Összesen 59 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
redgreg
2016. október 21. 16:56
Drága barátom, az a tény, hogy télen egy fia bringás sincs, és semmivel sem rosszabb a közlekedés mint nyáron téged gondolom nem zavar. (sőt gyalogosként kifejezetten jobb, mert a kerékagyúak (nem összetévesztendők a kerékpárosokkal) nem akarnak megölni a járdán)
lenhardt.ibolya@gmail.com
2016. október 21. 16:13
A városban történő kerékpározás nem éppen szerencsés dolog. Hiába vannak kerékpárutak, az őrült bringások a járdán tekernek a gyalogosokat éppen csak kikerülve (ha sikerül). Már a járdán sem mehet nyugodtan a gyalogos? Vitézy Dávidtól nem várunk nagyszerű megoldásokat, de ez a bringás ötlet még tőle is nagyon gyenge...
anegy_
2016. október 21. 16:11
Dávidka, már megint ész nélkül szaladsz egy atyai pofonért! Most is megérdemled!
redgreg
2016. október 21. 16:10
Ne féljek egy 30 km-el elzúgó centitzgető baromtól? A kama3 parkolna rátok...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ezek is érdekelhetik