Drága lesz így a kerékpárút – sokadjára szólunk

2013. január 17. 11:19
A 7-800 méter hosszú szakasz majd' százötven millió forintba fog kerülni a tervek szerint, holott ennek töredékéért (táblázással, felfestéssel) is ki lehetne alakítani kerékpározásra alkalmas útszakaszokat.

A »Dobó tér - Eger patak - Belvárosi térsor funkcióbővítő rehabilitációja« nagyszabású tervek egyik alkotóeleme az Eger patak medrébe tervezett kerékpárút. A csekély előnyökkel szemben több problémát látunk abban, ha a kerékpárút elkészül.

Közpénzek felhasználása - A 7-800 méter hosszú szakasz majd' százötven millió forintba fog kerülni a tervek szerint, holott ennek töredékéért (táblázással, felfestéssel) is ki lehetne alakítani kerékpározásra alkalmas útszakaszokat.

Ökológiai folyosó szempontja - A kerékpárút a tervek szerint az Árva közi hídtól északra térne le és menne a híd alá, végigkövetve a patakmeder folyás iránti jobb oldalát és az Eszperantó sétánynál vezetne fel ismét a felszínre. Legalább öt (köszönjük a jelzést) négy híd alatt vezetne az út. Maga a kerékpárút szélessége legalább két méter kell legyen, ami azt jelenti, hogy a patakmeder szélessége is csökken, és ezzel egy időben a zöld felület is csökken. A város zöld folyosója, ökológiai folyosója így mindenképpen sérül. 

Vízügyi szempont – A patak sokszor az időjárásnak köszönhetően árvízzel fenyegette a város egyes részeit. Az árhullám levonulásában egyik, ha nem a legnagyobb szerepe magának a patakmedernek van. Minél nagyobb a patakmeder szélessége és mélysége, annál gyorsabban vonulhat le az árhullám. Ha egy lefelé, majd lentebb egy felfelé vezető rámpa »belóg« a mederbe, azzal egyértelműen szűkíti a medret, veszélyezteti a kialakuló árhullám levonulását, ráadásul a kerékpárút mellé korlátokat is kell állítani.

Karbantartás szempontja - A kerékpárút a patakparton, közvetlenül a víz mellett fog kanyarogni, a vízszinthez közel, így aztán egy-egy magasabb vízállás hordalékkal és vízzel árasztja majd el az utat. A pályázatban hangoztatott gyorsforgalmi jelleg egyáltalán nem fog érvényesülni. Folyamatosan kell tisztítani, karban tartani, emiatt pedig folyamatos támadásnak, kritikának lesz kitéve a mindenkori városvezetés. Elég ha csak a Rákóczi út alatti átjáróra gondolunk, azt sem lehet folyamatosan használni.

Közlekedés szempontja – Egyrészt a kerékpárút fő célja, hogy a kerékpárosok gyorsan át tudjanak kerekezni a Belvároson anélkül, hogy zavarnák a turistákat, nézelődőket. Ez az érv fordítva nem fog érvényesülni, ugyanis a gyalogosok is lemehetnek majd a kerékpárútra nézelődni, így rengeteg balesetveszélyes pillanatot kell megélniük mind a kerékpározóknak, mind a gyalogosoknak. Másrészt balesetveszélyt rejtenek a közlekedőkre az alacsonyan ívelő hidak is.

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában